Blog › Piackutatás: Miért fontos része a konkurencia elemzés és milyen szempontokra figyelj?

Piackutatás: Miért fontos része a konkurencia elemzés és milyen szempontokra figyelj?

 

A vállalkozás indítás első lépése (vagy legalábbis annak kéne lennie) a piackutatás, ezen belül pedig talán a legfontosabb teendő a konkurencia elemzés. Miért olyan lényeges ez és mik azok a szempontok, melyeket érdemes figyelembe venned? Nézzük meg!

Piackutatás és konkurencia elemzés

Piackutatás: Miért elengedhetetlen a konkurencia elemzés?

 

Ha csak úgy belevágsz egy vállalkozásba, anélkül, hogy tudnád, kik a konkurenseid – egyáltalán vannak-e – mit csinálnak és azt hogy csinálják, könnyen nagy bukás lehet a vége, de még akkor is sokat veszíthetsz, ha nem nullázod le magad teljesen.

Miért?

Mert abszolút nem fogod tudni, mire számíthatsz és mit kellene nyújtanod, illetve azt hogyan kellene tálalnod a célközönségednek. Könnyen lehet, hogy teljesen más irányba indulsz el, mint amire az emberek fogékonyak lennének: máshogy hirdetsz, más nyelvezetet használsz, más színekkel dolgozol, más csomagolást vagy megjelenést tervezel, esetleg máshogy kommunikálsz, ezzel pedig saját magad alatt vágod a fát.

Csak egy légből kapott, eltúlzott példa: ha tízből tíz befutott szoftverfejlesztő cégnek van weboldala, akkor valószínűleg nem lenne ésszerű a sajátodat kizárólag szórólapon hirdetned. De erről nem tudsz, ha nem foglalkozol a konkurencia elemzéssel.

 

A konkurencia elemzés legfontosabb szempontjai

 

1. Kik a konkurenseid és hányan vannak?

 

Fontos tudnod, kikkel állsz szemben és kiket kell leküzdened a piacon! Ennél a pontnál azt sem árt figyelembe venned, hogy az éppen induló vállalkozásod első körben nem valószínű, hogy a piacvezető cégekkel fog majd versenyezni: Ha hozzájuk méred magad, esélyes, hogy nagyon nagyot fogsz csalódni! A hangsúlyt először inkább a még feltörekvő, hozzád hasonló helyzetben lévő vállalkozásokra célszerű helyezned, mert az ő stratégiájukból tudsz majd igazán sokat tanulni és a fejlődésedet is hozzájuk képest láthatod majd a legtisztábban.

Ha nagyon sok a konkurensed, az azt jelenti, hogy nem lesz könnyű dolgod a befutásban, ha viszont túl kevés – vagy egyáltalán nincs is – az könnyen jelentheti azt, hogy az ötletedre igazából nincs is kereslet. Egyik véglet sem a legjobb.

 

 

2. Hogyan szerzik az ügyfeleiket, milyen módszereket használnak?

 

Itt nem árt NAGYON alaposnak lenni, hiszen a konkurensek ügyfélszerzési szokásai nagy valószínűséggel számodra is jók lehetnek! Hol hirdetnek a legtöbbet? Facebookon? Instán? A Google-ben? Vagy valami más felületet használnak, esetleg TV-s, vagy rádiós reklámokat, plakátokat, vagy szórólapokat? Milyen típusú hirdetéseket használnak? Milyen képekkel, milyen szövegekkel? Hogyan szólítják meg a célközönséget? Figyelj és tanulj! Ez persze nem jelenti azt, hogy mindent le kell másolnod, de kiindulópontnak, útmutatásnak tökéletes lehet!

Hirdetéseidet egyébként nyugodtan ránk is bízhatod!

 

Facebook hirdetés kezelés

 

 

3. Milyen kulcsszavakra fókuszálnak?

 

Na ez már egy kicsit bonyolultabb téma és lehet, hogy szükséged lesz egy jó kis programra is hozzá, de megéri foglalkozni vele. Ha tudod, hogy a sikeres versenytársaid mely kulcsszavakra építik fel a weboldalaikat és a tartalmaikat, akkor nagyjából tisztában lehetsz azzal, mire éri meg koncentrálni. Természetesen ez nem helyettesíti a saját kulcsszókutatásodat, de kiegészítheti azt és szűkítheti a listádat. A weboldalad/webáruházad elkészítésében is nagy szerepe lehet ennek, úgyhogy ne hagyd ki!

 

 

4. Milyen a tálalás? Milyen a konkurenciád megjelenése?

 

Figyeld meg a sikeres konkurenseid „tálalási” szokásait! Milyen a webáruházuk? Egyszerűbb, letisztultabb, vagy inkább egy valamivel pezsgőbb dolog? Milyen színeket, milyen formákat használnak a legtöbbször? Képeket, vagy inkább grafikákat látsz gyakrabban náluk? Sok szöveg segítségével írják le a terméküket, vagy inkább képekkel, esetleg videókkal? Van tesztrendszerük, amit az érdeklődő megnézhet? Távolságtartó a stílusuk, vagy személyes? Mennyi információt adnak a termékről és magáról a cégről?

 

Ha egyedi webáruház dizájnra vágysz, mi elkészítjük!

 

Ha ezekre a kérdésekre választ kapsz, már jó úton haladsz afelé, hogy tudd, mit szeret a célközönséged és mi a szimpatikusabb a számukra: ez pedig nagy előny lehet.

 

Az árral szemben úszni nem mindig rossz dolog, hiszen a legtöbb újítás és fejlődés ebből fakad, de a vállalkozásod elindításánál nem biztos, hogy az a legjobb módszer! Hatékonyabb lehet, ha igazodsz ahhoz, ami biztosan beválik a közönségednél, a világmegváltó terveidet pedig később valósítod meg, amikor már mindenki rád figyel!

 

 

Link