Blog › Plakát tervezés: miért fontosak a plakátok és hogyan lesznek hatékonyak?
A plakátok nem a XI. század termékei, még csak nem is a XX.-é! A XIX. században kezdtek el terjedni Franciaország nagyvárosaiban és innen hódították meg mára az egész világot. Azóta sok fejlődésen ment keresztül a műfaj, de bizonyos elemei megmaradtak szinte változatlanul, ezekre az elemekre pedig érdemes odafigyelni, amikor a saját plakátunkat készíttetjük!
A nyomtatott termékek leértékelődésének korszakát éljük, hiszen a digitális eszközök segítségével szinte mindent lehet már helyettesíteni egyszerűbb, modernebb, gyorsabb módon, ugyanakkor vannak olyan marketingelemek, amik megtartották nyomtatott formájukat. Ilyen a plakát is.
Ezekkel figyelmet szeretnénk felhívni, megragadni az emberek tekintetét és olyan, számunkra fontos üzenetet közvetíteni, ami viszonylag egyszerű és gyorsan érthető.
Miért szükségesek? Pont ezért
- Mert sétálás közben is találkozhatunk vele az utcán, vagy éppen elhajthatunk mellette autóval, ez a pár pillanatnyi interakció pedig fontos vásárlásokat eredményezhet.
- Mert nincs szükség semmilyen közvetítő eszközre, hogy az üzenete elérjen a célközönségig, csak a látásukra.
- Mert tömegekhez is szólhat vele egyszerre.
- Mert bizalomnövelő ereje van.
Mivel az emberek figyelmét szeretnénk felhívni vele, nem lehet túl bonyolult: fontos az egyszerűségre törekedni. Azonnal érthetőnek kell lennie, hiszen sétálás és vezetés közben pár pillanat alatt kell tisztázódnia a megtekintő fejében, hogy mit is üzenünk vele. Ennek megfelelően csak kevés szöveget célszerű tartalmaznia, azokat pedig gyorsan ható és világos megfogalmazásban.
A látványvilág legfontosabb elemei ebben az esetben a képek és a színek. Ezeket kell az üzenetnek, a szöveges tartalomnak, a méretnek, a helyi kultúrának és a cégünk arculatának megfelelően összehangolni, hogy elérhesse a kívánt hatást!
A plakát üzenetétől függően színekkel közölhetünk mély tartalmat is. Egy-egy árnyalattal kifejezhetünk több mondatnyi szöveget, ami érdekesebbé, érthetőbbé és könnyebben megjegyezhetővé is teszi az alkotást.
Ez a plakát, (azon belül a csomagolás), például a szivárvány színeit használja, aminek olyan, egyértelmű jelentése van, ami fölöslegessé tesz bármilyen, hosszú magyarázatot. Az „egyértelmű jelentés” kulcsfontosságú. Ha ilyen módon szeretnénk tartalmat közölni, akkor olyan színt kell választani, amit a célközönség nagy valószínűséggel tud az üzenethez kapcsolni.
Ilyen a Valentin nap-piros, a víz-kék, a természet-zöld, vagy a luxus-arany jelentés/szín páros is.
Az elemek összeállítása is elmondhat mindent, amit közölni szeretnénk, ezért, ha lehet, próbáljuk meg képként elképzelni a plakát üzenetét. Ez nem csak gyorsabb érthetőséget, de sokszor egyediséget is biztosít.
Ez a plakát például a felirat nélkül is egyértelmű lenne, hiszen egy teli pohárban lebegő betegágyat nehéz félreérteni. Itt még a színek is bekapcsolódnak, az alkohol-májbetegség, májbetegség-sárgaság asszociáció révén.
Ez a Béres Csepp Extra plakát is elárul csak a színeivel és a motívumaival egy olyan információt, amit egyébként szó szerint nem közöl: hogy a csepp természetes összetevőket tartalmaz. Ezt a zöld használata, a fa megjelenítése és a cseppek is hordozzák.
Mind a három plakáton látszik, hogy a betűszínek összhangban állnak egymással és a többi használt árnyalattal is. Ez azért fontos, mert egységes megjelenést és kiegyensúlyozottságot eredményez.
Ha további segítségre lenne szüksége plakátja megtervezésében, forduljon hozzánk!