Blog › Plakát tervezés: miért fontosak a plakátok és hogyan lesznek hatékonyak?

Plakát tervezés: miért fontosak a plakátok és hogyan lesznek hatékonyak?

 

A plakátok nem a XI. század termékei, még csak nem is a XX.-é! A XIX. században kezdtek el terjedni Franciaország nagyvárosaiban és innen hódították meg mára az egész világot. Azóta sok fejlődésen ment keresztül a műfaj, de bizonyos elemei megmaradtak szinte változatlanul, ezekre az elemekre pedig érdemes odafigyelni, amikor a saját plakátunkat készíttetjük!

 

Miért szükséges marketingelemek ma is a plakát tervezés?

 

A nyomtatott termékek leértékelődésének korszakát éljük, hiszen a digitális eszközök segítségével szinte mindent lehet már helyettesíteni egyszerűbb, modernebb, gyorsabb módon, ugyanakkor vannak olyan marketingelemek, amik megtartották nyomtatott formájukat. Ilyen a plakát is.

Ezekkel figyelmet szeretnénk felhívni, megragadni az emberek tekintetét és olyan, számunkra fontos üzenetet közvetíteni, ami viszonylag egyszerű és gyorsan érthető.

Miért szükségesek? Pont ezért

- Mert sétálás közben is találkozhatunk vele az utcán, vagy éppen elhajthatunk mellette autóval, ez a pár pillanatnyi interakció pedig fontos vásárlásokat eredményezhet.

- Mert nincs szükség semmilyen közvetítő eszközre, hogy az üzenete elérjen a célközönségig, csak a látásukra.

- Mert tömegekhez is szólhat vele egyszerre.

- Mert bizalomnövelő ereje van.

 

Milyen egy jó plakát?

 

Mivel az emberek figyelmét szeretnénk felhívni vele, nem lehet túl bonyolult: fontos az egyszerűségre törekedni. Azonnal érthetőnek kell lennie, hiszen sétálás és vezetés közben pár pillanat alatt kell tisztázódnia a megtekintő fejében, hogy mit is üzenünk vele. Ennek megfelelően csak kevés szöveget célszerű tartalmaznia, azokat pedig gyorsan ható és világos megfogalmazásban.

A látványvilág legfontosabb elemei ebben az esetben a képek és a színek. Ezeket kell az üzenetnek, a szöveges tartalomnak, a méretnek, a helyi kultúrának és a cégünk arculatának megfelelően összehangolni, hogy elérhesse a kívánt hatást!

 

Figyeljünk a színvilágra!

 

A plakát üzenetétől függően színekkel közölhetünk mély tartalmat is. Egy-egy árnyalattal kifejezhetünk több mondatnyi szöveget, ami érdekesebbé, érthetőbbé és könnyebben megjegyezhetővé is teszi az alkotást.

Kifejező plakátötlet

Ez a plakát, (azon belül a csomagolás), például a szivárvány színeit használja, aminek olyan, egyértelmű jelentése van, ami fölöslegessé tesz bármilyen, hosszú magyarázatot. Az „egyértelmű jelentés” kulcsfontosságú. Ha ilyen módon szeretnénk tartalmat közölni, akkor olyan színt kell választani, amit a célközönség nagy valószínűséggel tud az üzenethez kapcsolni.

Ilyen a Valentin nap-piros, a víz-kék, a természet-zöld, vagy a luxus-arany jelentés/szín páros is.

 

Legyen beszédes a plakát kompozíciója!

 

Az elemek összeállítása is elmondhat mindent, amit közölni szeretnénk, ezért, ha lehet, próbáljuk meg képként elképzelni a plakát üzenetét. Ez nem csak gyorsabb érthetőséget, de sokszor egyediséget is biztosít.

A plakátoknál fontos a kompozíció

Ez a plakát például a felirat nélkül is egyértelmű lenne, hiszen egy teli pohárban lebegő betegágyat nehéz félreérteni. Itt még a színek is bekapcsolódnak, az alkohol-májbetegség, májbetegség-sárgaság asszociáció révén.

Ez a Béres Csepp Extra plakát is elárul csak a színeivel és a motívumaival egy olyan információt, amit egyébként szó szerint nem közöl: hogy a csepp természetes összetevőket tartalmaz.  Ezt a zöld használata, a fa megjelenítése és a cseppek is hordozzák.

Egy plakáton fontosak a betűszínek, az elemek és a kompozíció

Betűszínek

 

Mind a három plakáton látszik, hogy a betűszínek összhangban állnak egymással és a többi használt árnyalattal is. Ez azért fontos, mert egységes megjelenést és kiegyensúlyozottságot eredményez.


Ha további segítségre lenne szüksége plakátja megtervezésében, forduljon hozzánk!

Link