Blog › Marketing Mix: a 7p modell koronavírus-idei értelmezése

Marketing Mix: a 7p modell koronavírus-idei értelmezése

A koronavírus mostanra átírta a hétköznapokat. Régen egy délutáni kávézó látogatás, vagy egy éttermi céges ebéd természetes volt, mára viszont időről-időre lehetetlenné válik. Ez alapján nem meglepő, hogy a marketing mix is átformálódott valamelyest, az alap elemek pedig kaptak egy új, világjárvány-színezetet.

7P modell és a koronavírus                                       Kép forrása:  www.profession.hu

A Marketing Mix kifejezés eredetileg 4 elemet takart:

  1. Product: termék
  2. Place: értékesítési hely
  3. Price: ár
  4. Promotion: reklám

 

Ez a négyes azonban kiegészült további hárommal, amik név szerint:

 

  1. People: emberek
  2. Physical Evidence: fizikai tényezők
  3. Process: folyamat

 

Mit értünk most a Marketing Mix egyes elemei alatt? Vegyük át!

 

1. Product: termék - termékpolitika

 

A jó, hasznos product kielégíti a vásárlók igényeit, a marketing pedig abban nyújt segítséget, hogy ez a két fél – a termék és a vásárló – egymásra találjon. A koronavírus olyan cikkeket emelt ki a többi közül, mint például a maszkok – akár egyedi készítésű, akár egyszerű darabok, vagy a különféle kézfertőtlenítők és fertőtlenítőszerek. Ha a szolgáltatásokat is egyfajta terméknek vesszük, akkor most egyértelműen nagyobb szerepe van a futárszolgálatoknak, mint valaha. Aki csak tehette, felvette a fonalat és beépítette ezek az elemeket az értékesítésébe, hiszen a trend az trend – bármi is a formáló ereje.

 

2. Place: értékesítési hely – értékesítési politika

 

A HOL? és a HOGYAN? kérdésekre is megváltozott a válasz. A kizárólag fizikai üzlettel rendelkező cégek ki vannak szolgáltatva a korlátozások jelentette kockázatnak, de ezt a problémát egy webáruház megoldhatja. A koronavírus miatt az online felületekre célszerű koncentrálni, mivel a vásárlók is szívesebben használják most ezeket: mi sem bizonyítja ezt jobban, mint a tény, hogy a webshopok első féléves forgalma az előző év ugyanezen időszakához képest 34,8%-al nagyobb volt. (olvasható többek között a Világgazdaság cikkében is)  A szállításban is történtek változások: létrejött például az „érintésmentes” kézbesítés fogalma, ami, bár részben korábban is gyakorlatban volt egyébként – csomagautomaták formájában - most szinte marketing eszköz lett.

 

3. Price: ár – árpolitika

 

A koronavírus-járvány az árakra, az árak megszabására is hatással volt, de ez szektoronként máshogy érvényesült. Egyes termékek esetében az az ár, amit az emberek még hajlandóak kifizetni érte emelkedett a félelem és az aggodalom hatására. Ezt történt például a kézfertőtlenítőknél: 3x-os, vagy 4x-es áron is könnyen lehetett értékesíteni őket, főleg, mivel gyorsan hiánycikké is váltak. A turizmus területén viszont árcsökkenést láthattunk: sok szállásadó kénytelen volt a szokásosnál kevesebb pénzért használatba bocsátani szobáit, csak azért, hogy bevételük legyen. Az árpolitikát az a tényező alakítja, hogy a célközönség mennyit hajlandó és képes kifizetni egy adott termékért – most pedig ezt a tényezőt befolyásolja a világjárvány.

 

 

4. Promotion: reklám – reklám politika

 

Mivel az embereknek kevesebb lehetősége van közösségi térbe menni, vagy olyan helyre, ahol nagy tömegek gyűlhetnek össze – leszámítva az utcát – így a reklámtevékenység is inkább az online térbe szorul. Persze nem teljes mértékben, de ma érdemesebb ott kommunikálni, mint mondjuk az utcán szórólapot osztani. A reklámok egy része valamilyen módon épít a koronavírusra, és szinte nem találni olyan céget, aki ne foglalkozna valamilyen nyilvános fórumon a témával. A reklám, a népszerűsítés része lett a fertőzés megelőzése, egymás védelme, az adományozás, valamint a közösségi felelősségvállalás.

 

5. People: emberek – emberi tényezők

 

Az emberi tényező itt egy cég, vállalat dolgozóira utal, valamint az általuk nyújtott szolgáltatásokra. Ezeknek a minősége a vevői elégedettséget nagyban növelheti, vagy akár csökkentheti is, az általuk kínált terméktől/szolgáltatástól teljesen függetlenül. A kiválasztásuk, a betanításuk és a követelmények a koronavírus miatt változás alatt állnak:online interjúk, home office, válságkezelés, online meetingek, egész napos maszkhasználat, megnövekedett rendelésszám kezelés…és ez csak pár olyan elem, amik kihatással vannak a marketing emberi tényezőire.

 

6. Physical Evidence: fizikai tényezők – környezeti és tárgyi elemek

 

Ez arra a környezetre utal, ahol a vásárlás történik, ahol a vásárlót kiszolgálják, vagy, ahol megtekinti a terméket, amit venni szeretne. Fizikai üzleteknél ez a felszerelést, a bútorokat, a hangokat, az illatokat, a grafikákat, valaminta tájékoztató elemeket jelenti, de ide tartozik az elrendezés is, a világítás, és minden egyéb olyan hatás, ami a vásárlót a folyamat kezdetétől a folyamat lezárásáig éri. Ebbe a koronavírus miatt beleépültek a maszkhasználatra és a távolságtartásra felhívó táblák és a kézfertőtlenítő állomások, de talán maga a maszkhasználat is, ugyanis bizalmatlanságot ébreszthet, ha az eladók nem, vagy nem helyesen viselik. Mivel sok fizikai üzletet felváltott az online változata, így a weboldalak felépítése is egyfajta fizikai tényezővé vált. Itt a színek, a grafika, a gyorsaság, az egyszerűség, és az átláthatóság a mérvadó.

 

7. Process: folyamat

 

Erre a pontra volt talán a legkisebb hatással a világjárvány. A folyamatok abban az esetben változtak sokat, ha egy, korábban webáruházzal nem rendelkező fizikai üzlet váltásra kényszerült. A teljesítmény mérése régen is kiemelten fontos volt, ahogy most is. A vírushelyzet alakulásával összefüggő gazdasági változások elemzése az, ami feltétlenül ki kell, hogy egészítse a marketing ezen területét.

 

Az imént felsorolt dolgok persze csak apró részletek, a változások ettől sokkal több mindent érintettek, érintenek. A marketing ágazata folyamatos változásban van, állandóan reagál a világ eseményeire. Érdekes jövő elé nézünk, abban biztosak lehetünk!

 

 

 

Link